PODOBNIE Z UMIEJĘTNOŚCIAMI
Podobnie jest z umiejętnościami. Cóż komu z informacji, że 2×2 = 4, jeśli nie zmodyfikuje ona w żadnej sytuacji jego zachowania? Co daje umiejętność biegłego czytania osobie, która w ogóle nie czyta gazet i książek?Nie każde zdobycie przez ucznia-wychowanka wiedzy lub umiejętności jest równoznaczne z pożądanym efektem stymulacji jego rozwoju. Zdobywanie wiedzy i umiejętności może przyczyniać się do dalszego rozwoju jednostki, ale może również prowadzić do zwielokrotnienia nieużytecznego balastu, pomnażania (niekiedy nadzwyczaj pracochłonnego) zasobów podmiotu nie mających dla niego znaczenia.Czy w zmianach zachodzących u jednostki można odróżnić to, co ma znaczenie rozwojowe, od tego, co owego znaczenia nie ma? Wyjaśnienia wymaga kwestia stymulacji rozwoju. Czym ona jest (może i powinna być) w oddziaływaniach pedagoga? Na czym polega jej rola?